
Oposicions per a Professor d'Orientació Educativa
Som líders en percentatge d'aprovats i assoliment de places del Camp de Tarragona.
Informació
- Titulació: Certificat d'assistència.
- Durada total: 8 a 10 mesos.
- Horari: 17 a 22 h.
- Modalitat: Presencial.
- Aules espaioses i climatitzades.
Els objectius del curs estan centrats al coneixement de les diferents fases del procediment d’accés al cos docent, i valorar les capacitats de cadascuna de les persones aspirants.
Així mateix s’estableix una la programació per la formació dels aspirants i que s’estructura a partir de quatre grans eixos de treball:
- Orientacions per l’estudi i exposició del temari - facilitar tècniques pel procés de memorització del temari, així com estructurar les respostes del tema a explicar.
- Programació didàctica - tot iniciant-la des de zero, com si es tracta de revisió/millora d’alguna ja elaborada, s’establirà un guió de treball a partir de les indicacions establertes en la convocatòria. Per tant s’analitzaran els continguts indicats pel Departament d’Educació: currículum, objectius, competències, criteris d’avaluació, metodologia, temporització, atenció a la diversitat, igualtat de gènere, etc., així com tot el referent als aspectes més formals del document: format, tipus i mida de lletra, pàgines, etc.
- Part pràctica - tot treballant a partir de plantejaments propis, i seguint els criteris establerts en la convocatòria, s’aniran exercitant les habilitats de les persones aspirants, tot potenciant les seves capacitats i valorant la seva proposta, tot cercant altres possibles plantejaments de resolució. Es proposaran estratègies de resposta, així com pautes i orientacions de cara al redactat de l’exercici.
- Defensa davant el tribunal - es treballaran els aspectes formals de l’acte, com l’actitud a adoptar davant del tribunal i com reaccionar davant les possibles situacions d’estrès. Es treballarà l’elaboració d’un guió-resum de la programació com a suport davant del tribunal. Es realitzaran simulacions de la defensa de la programació / unitat didàctica, així com de la lectura del supòsit pràctic. Sense oblidar-nos de com respondre a les qüestions que puguin plantejar els membres del tribunal.
Requisits
- Tenir la nacionalitat espanyola o la d'un altre estat membre de la Unió Europea o nacional d'algun Estat al qual sigui aplicable la Directiva 2004/38/CE del Parlament Europeu sobre lliure circulació de treballadors i la norma que es dicti per incorporar-la a l'ordenament jurídic espanyol.
- Tindre setze anys complerts i no excedir, en el moment del nomenament com a funcionari de carrera, l'edat establerta per a la jubilació amb caràcter general.
- Estar en possessió, o reunir les condicions per a l'expedició, del títol de mestre o el títol de grau corresponent.
- No patir malaltia ni estar afectat per limitació física o psíquica incompatible amb l'exercici de les funcions corresponents al cos i a l'especialitat a què sapta.
- No haver estat separat, mitjançant expedient disciplinari, del servei de cap de les administracions públiques, ni trobar-se inhabilitat per a l'exercici de les funcions públiques.
- No ser funcionari de carrera en pràctiques o estar pendent del corresponent nomenament del mateix cos a què vol ingressar.
Proves
FASE D'OPOSICIÓ
Primera Prova (Coneixements de les dues llengües oficials a Catalunya)
Quedaran exempts de la realització de la part oral i escrita de llengua catalana els aspirants que acreditin el coneixement oral i escrit de la llengua catalana de nivell equivalent o superior al Certificat de Suficiència de Català (Nivell C).
Segona prova:
La fase doposició constarà duna única prova estructurada en dues parts, que no tindran caràcter eliminatori. El tribunal només farà pública la nota final i global de la prova.
Primer exercici: Demostració de coneixements específics necessaris per impartir la docència.
Consistirà en el desenvolupament, per escrit, d'un tema elegit per l'aspirant entre quatre temes trets a l'atzar pel tribunal. Per fer aquesta part A, es disposarà de 2 hores.
Es convocarà laspirant a la lectura pública davant el tribunal de la part A escrita de la prova, abans de realitzar la part B de la prova.
Segon exercici: Comprovació de l'aptitud pedagògica i el domini de les tècniques necessàries per a l'exercici docent.
Consistirà en la presentació duna programació didàctica i en la preparació i exposició oral duna unitat didàctica. La programació inclou el desenvolupament dun esquema de cadascuna de les unitats didàctiques corresponents a un curs escolar que, com a mínim, han de ser 9.
Laspirant disposarà dun període màxim de 45 minuts per a la defensa oral de la programació.
La qualificació serà de 0 a 10 i té un pes del 40% la part A i del 60% la part B de la qualificació final i global de la prova.
FASE CONCURS
Aquells la nota dels quals de la fase d'oposició sigui superior a un 5 hauran de presentar els seus mèrits davant del tribunal.
El tribunal, seguint un barem que hi ha a la convocatòria, calcularà la nota numèrica dels mèrits, ponderant aquests mèrits com un 40% de la nota final.
Nota final: 60% de la puntuació obtinguda a la fase d'oposició + 40% de la puntuació obtinguda a la fase de concurs.
Temari
- Explicació dels continguts del temari.
- Realització de tests del contingut del temari.
- Preparació dels test psicotècnics, actitudinals i de personalitat.
- Realització i correcció de test de personalitat i proves actitudinals.
- Realització de casos pràctics.
- Simulacres d'examen.
*Opcionalment, si l'alumne no té acreditat el nivell C de català, podrà comptar amb un filòleg del centre.
Els temaris que s'hauran de desenvolupar a la part A apareixen publicats en les ordres següents:
1. Característiques generals del nen i la nena fins als sis anys. Principals factors que intervenen en el desenvolupament. Etapes i moments més significatius. El desenvolupament infantil el primer any de vida. El paper dels adults.
2. El desenvolupament psicomotor en els nens i les nenes fins als sis anys. La psicomotricitat al currículum de l'Educació Infantil. La sensació i percepció com a font de coneixements. Lorganització sensorial i perceptiva. La intervenció educativa.
3. El desenvolupament de la personalitat. El desenvolupament afectiu als nens i nenes de zero a sis anys. Aportacions de diferents autors. La conquesta de lautonomia. Directrius per a una correcta intervenció educativa.
4. El nen descobreix els altres. Procés de descoberta, de vinculació i acceptació. L'escola com a institució socialitzadora. El paper del centre dEducació Infantil en la prevenció i intervenció amb nens i nenes en situació de risc social. Principals conflictes de la vida en grup.
5. Desenvolupament cognitiu fins als sis anys. El coneixement de la realitat. L'observació i l'exploració del món físic, natural i social. Gènesi i formació dels principals conceptes.
6. Influència dels principals corrents pedagògics i psicològics a l'Educació Infantil. Visió actual de les vostres aportacions. Experiències renovadores rellevants. Valoració crítica.
7. La família com a primer agent de socialització. La transformació de la funció educativa de la família al llarg de la història. Expectatives familiars respecte a lEducació Infantil. Període dadaptació dels nens i nenes al centre educatiu. Relacions entre la família i lequip docent.
8. Educació per a la salut. Actituds i hàbits referits al descans, la higiene i l'activitat infantil. Prevenció daccidents, primers auxilis i malalties infantils. Criteris per a la intervenció educativa.
9. Alimentació, nutrició i dietètica. Alimentació equilibrada i planificació de menús. Trastorns infantils relacionats amb lalimentació. Les hores de menjar com a moments educatius.
10. L'educació sexual a l'etapa infantil. Descobriment i identificació amb el mateix sexe. La construcció dels rols masculí i femení. Estratègies educatives per evitar la discriminació de gènere.
11. Consecució de les capacitats generals de l'etapa mitjançant els objectius i els continguts de les àrees del currículum d'Educació Infantil.
12. Principis dintervenció educativa en Educació Infantil. Lenfocament globalitzador. Sentit i significativitat de laprenentatge. Una metodologia basada en l'observació i l'experimentació. Concreció en el marc del projecte curricular.
13. La programació al primer cicle d'Educació Infantil. Objectius, continguts i metodologia adequada per als nens i nenes de zero a tres anys.
14. La programació al segon cicle d'Educació Infantil. Objectius, continguts i propostes metodològiques més adequades per a aquest cicle. Les diferents unitats de programació. La continuïtat entre lEducació Infantil i Primària. Mesures curriculars i vies de coordinació.
15. La funció del mestre en educació infantil. La intencionalitat educativa. Relacions interactives entre el nen i leducador. El mestre com a membre de lequip educatiu i en la seva relació amb les famílies.
16. L'organització dels espais i del temps. Criteris per a una adequada distribució i organització espacial i temporal. Ritmes i rutines quotidianes. Lavaluació dels espais i del temps.
17. Equipament, material didàctic i material curricular a Educació Infantil. Selecció, utilització i avaluació dels recursos materials.
18. El desenvolupament del llenguatge. Llenguatge i pensament. Evolució de la comprensió i lexpressió. La comunicació no verbal. Problemes més freqüents al llenguatge infantil.
19. Desenvolupament de lexpressió escrita en lEducació Primària. Mètodes i estratègies daprenentatge. Composició de diferents textos escrits. Utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació. Estratègies dintervenció educativa.
20. L'àrea de Matemàtiques en lEducació Primària: enfocament, característiques i propostes dintervenció educativa. Contribució al desenvolupament de les competències bàsiques. Objectius, continguts i criteris davaluació: aspectes més rellevants. Relació amb altres àrees del currículum.
21. Resolució de problemes. Diferents classes i mètodes de resolució. Planificació, gestió dels recursos, representació, interpretació i valoració dels resultats. Estratègies dintervenció educativa.
22. L'aprenentatge dels números i el càlcul numèric. Números naturals, sencers, fraccionaris i decimals. Sistemes de numeració. Relació entre els números. Operacions de càlcul i procediments del mateix (càlcul escrit, mental, estimació i calculadora). Intervenció educativa.
23. Les magnituds i la seva mida. Unitats i Instruments de mesura. Estimació i aproximació als mesuraments. Recursos didàctics i intervenció educativa.
24. Evolució de la percepció espacial a l'Educació Primària. Elements, formes i relacions geomètriques a l'entorn: classificació i representació. Intervenció educativa.
25. Recollida, organització i representació de la informació. Taules de dades. Tipus de gràfics. Aplicacions a les diferents àrees ia la interpretació de dades. Utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació per al tractament de dades.
D'acord amb el PREVIST a la DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA 2.3 del Reial decret 276/2007, de 23 de febrer, al temari de l'especialitat de primària del cos de Mestres s'afegeixen tres temes relacionats amb la llengua catalana i literatura, que compten com a números 26 , 27 i 28 i que quedin redactats de la manera següent:
26. L'àrea de llengua catalana i literatura a leducació primària: enfocament i característiques. Contribució de l'àrea al desenvolupament de les competències bàsiques. Objectius, continguts i criteris d'avaluació. Relació Qualitat amb altres àrees del currículum.
27. La literatura catalana al context escolar. Manifestacions literàries més importants aplicades a l'educació primària. Tècniques i estratègies d'utilització de la literatura infantil. La biblioteca escolar com a recurs didàctic a l'educació literària.
28. L'Àmbit de llengües a l'educació primària: ensenyament integrat. Transferència de Coneixements de 1 llengua a una altra. Contribució des de les àrees lingüístiques a l'assoliment de la competència plurilingüe i intercultural.
experiencia
cualificados
de pago